Tips om ook succesvol te zijn ná de feestdagen

De periode na Kerst en Oud & Nieuw, soms zelfs wel tot Valentijn, kunnen rustigere tijden zijn voor restaurants, brasseries en bistro’s. Tegelijkertijd is het de meest geschikte periode om je marketingstrategie voor de rest van het jaar op te stellen. Hierbij tips hoe je die ‘kalme’ periode na de piek van de feestdagen volledig kunt benutten. En wat je kunt doen om succesvol te blijven.

Tip 1: Nieuwe wet- en regelgeving implementeren

Ieder jaar zijn er op 1 januari 2024 weer nieuwe of veranderde wetten en regels waar je vanaf het komende jaar aan moet voldoen. Vanaf 1 januari 2024 geldt bijvoorbeeld het nieuwe Horeca CAO (hier te downloaden), zijn de reiskosten- en thuiswerkvergoeding verhoogd, is er een aanpassing in de vrije ruimte WKR, is de verbruiksbelasting op frisdrank verhoogd en geldt er een nieuwe omgevingswet. Alle nieuwe wet- en regelgeving die vanaf 1 januari 2024 van toepassing is lees je hier.  
Neem deze nieuwe regels door en voer ze vervolgens, waar van toepassing, door in je bedrijf. Denk hierbij ook aan je RI&E, je huisreglement, personeelshandboek en arbeidsovereenkomsten. 

Tip 2: Evaluatie en jaarlijks actieplan

Er is helaas geen formule met de sleutel naar gegarandeerd succes van een bar of restaurant, maar het plannen van ieder detail van je horecabedrijf kan zeker helpen. Naast de begroting, investeringen en contracten is het van belang ook speciale seizoensgebonden menu’s, acties en evenementen rondom bepaalde data te plannen. In deze rustige periode heb je hier de tijd voor, ga er dan ook mee aan de slag! Inmiddels is de jaarlijkse inhaakkalender van Petra Venekamp weer uit die je kunt gebruiken voor het organiseren van acties en activiteiten voor het komende jaar die bij jouw bedrijf passen. 

Tip 3: Leg je menukaart(en) 'onder een vergrootglas'

Hoe vaak heb je het afgelopen jaar je menukaarten bekeken (vergeet ook je drank- en wijnkaart niet!)? In veel gevallen maak je een nieuwe menukaart met veel zorg en aandacht en daarna kijk je er nog maar weinig naar. Neem in deze periode je menukaarten onder de loep. Houd alles nog eens 'tegen het licht': analyseer je kostprijsberekeningen, je budgetten, je menu etc.. Welke gerechten zijn 'hardlopers'? Op welke gerechten zit weinig marge? Welke gerechten of dranken ga je vervangen vanwege de hoge inkoopprijs? Staan de gerechten en de dranken op de juiste plaats? Is alles goed leesbaar?
Wanneer je aan de slag gaat met je menukaarten, is dit ook een handig artikel om van tevoren door te nemen: 10 tips om meer te verdienen met je menukaart. 
Breng ook in kaart welke allergenen er aanwezig zijn in je (nieuwe) gerechten en vergeet niet om je allergenen management systeem op te zetten of aan te passen. Alle kennis, tips & tricks over het opzetten en onderhouden van een Allergenenbeleid leer je tijdens de Allergenen Video Training

 

Tip 4: Bezoek de Horecava

Onderzoek de verwachte trends voor het komende jaar en kijk welke je door kunt voeren in jouw bedrijf. Deze maand vindt de grootste Nederlandse horecabeurs, de Horecava, wederom plaats in Amsterdam. Al meer dan 65 jaar is deze beurs dé horecabeurs waar vakmensen in de wereld van eten, drinken en buitenshuis slapen elkaar ontmoeten. Deze beurs biedt jou de mogelijkheid om in contact te komen met ruim 650 exposanten en 65.000 horecaprofessionals. Ontdek de nieuwste smaken, mooiste innovaties en de beste oplossingen. Op 8, 9, 10 en 11 januari 2024 in RAI Amsterdam. Alle informatie over de Horecava vind je hier

Tip 5: Focus op gezond

Na een feestseizoen met luxe menu’s en gerechten met wild, kalkoen, chocolade en marsepein, kijken dinergasten er juist naar uit om het nieuwe jaar van start te gaan met iets lichtere maaltijden. Dit is een goed moment om gerechten aan te bieden met veel groenten.  Ook is er iedere jaar een groeiend aantal consumenten die deelnemen aan 'Dry January'. In deze maand willen de gasten geen alcohol, echter blijft de behoefte om uit te gaan wel bestaan! Speel in op deze behoefte en zorg ervoor dat je veel en aantrekkelijke alcoholvrije alternatieven in je assortiment hebt. Er zijn ook steeds meer horecagelegenheden die een ''Dry January-avond' organiseren, misschien ook iets voor jouw bedrijf? 

Tip 6: Beloon je vaste gasten

Vaste, terugkerende gasten moet je sowieso koesteren. De rustige periodes net na de feestdagen of op het einde van het voorjaar zijn ideaal om trouwe bezoekers extra te belonen. Geef ze een korting, verras ze met een een ‘uniek’ menu of een gerecht dat nog niet op je kaart staat. Hoe persoonlijker, hoe beter! 
Suggestie: Vernoem eens een gerecht of drankje naar een vaste gast, of vraag feedback op je (nieuwe) gerechten, menukaart of interieur. 

Tip 7: Bied cadeaubonnen aan

Geef jouw gasten de mogelijkheid om een bezoek aan jouw zaak 'cadeau te doen'. Een ervaring (lees: komen eten bij jou) is altijd een origineel cadeau. Er zijn veel mensen die op zoek gaan naar last-minute cadeaus, niet enkel voor de feestdagen, maar ook voor verjaardagen en andere speciale gelegenheden. Ideaal om op in te spelen als horecaondernemer. Promoot de mogelijkheid van het kopen van cadeaubonnen juist in de eerste weken van het nieuwe jaar, eventueel met een extraatje. De verkoop van cadeaubonnen genereert extra omzet in rustige maanden waardoor je cashflow overeind blijft en zorgt ervoor dat degene die het cadeau heeft gekregen sneller je bedrijf bezoekt. Promoot deze mogelijkheid ook actief, als je gasten het niet weten zullen ze er zelf ook niet aan denken of er naar vragen.

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje
Cookies

Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.